Grøntløft i praksis
Norske grønnsaker går unna etter ny kampanje for momskutt
Kiwi har solgt rundt 30 prosent mer frukt og grønt på én uke etter at dagligvarekjeden kuttet prisen tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene.
– Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Gang på gang ser vi at kundene kjøper mer når vi kutter prisene på sunn mat, understreker Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i en pressemelding.
Den nye kampanjen er intet unntak, mener han. Totalt har Kiwi solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuken, sammenliknet med samme uke i fjor. Dagligvarekjeden har solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.
Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag.
Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.
– Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.
Det er sjette gang Kiwi kutter momsen på sunnere varer. Sist matkjeden kuttet prisene på frukt og grønt, økte salget med 23 prosent. Kiwis faste bonusavtale for fersk frukt og grønt gir kundene 15 prosent bonus på grønnsaker.
– Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi, understreker Kiwi-sjefen.
- LES OGSÅ: Hvor blir det av økomaten i Grøntløftet?