Silje Lesjø fra Innovasjon Norge om støtteordninger til lokalmatprodusenter
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
– Det er et mål for oss at vi skal tilby kundene det samme, uavhengig av hvor i landet de henvender seg til oss, forsikrer Silje Lesjø, direktør for landbruk og Bionova i Innovasjon Norge. Hun sikter blant annet til hjelpen organisasjonen tilbyr produsenter av lokalmat.
I et intervju med Økologisk24 pekte Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder i Bondens marked Norge, på flere flaskehalser som etter hennes mening hemmer produksjonen av lokal mat i landet, og som er til hinder for at regjeringen vil kunne nå sitt offensive omsetningsmål for lokalmat.
Flere relaterte artikler
-
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
-
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
-
Regionale landbrukspriser til Ingers gårdsmat og Strømmen Gård
-
Nytt nettsted gir nyttig hjelp til alle som produserer lokal mat og drikke
Tanken er at omsetningen av lokal mat og drikke til 25 milliarder kroner innen 2035.
I intervjuet kommenterte Ledaal Gjertsen en fersk kompetansekartlegging blant produsentene for lokal mat og drikke. Landbruks- og matdepartementet ga Innovasjon Norge i oppdrag å gjennomføre den. Undersøkelsen tar for seg tjenester gjennom virkemiddelapparatet, herunder Innovasjon Norge, Stiftelsen Norsk Mat og kompetansenettverkene som blir finansiert gjennom ordninger som forvaltes av Landbruksdirektoratet.
Lederen av Bondens marked mente blant annet at et er «stor forskjell mellom regionkontorene til Innovasjon Norge og landbrukskontorene når det gjelder hvor mye bistand og rådgiving produsentene får».
– Det er uklart for produsentene hva de kan få støtte til og ikke, samtidig som det er høye krav til egenandel, innovasjonsnivå og volum, sa Randi Ledaal Gjertsen til Økologisk24.
Hun mente videre at flere produsenter av lokal mat og drikke burde kunne benytte seg av Innovasjon Norges ulike støtteordninger, og etterlyste også flere digitale kurs.
Økologisk24 har derfor bedt Silje Lesjø, direktør for landbruk og Bionova i Innovasjon Norge, om å kommentere utfordringene Bondens markeds daglige leder fokuserte på.
Lesjø mener at det er litt uklart for henne hva Randi Ledaal Gjertsen mener når hun snakker om at det er «stor forskjell mellom regionkontorene til Innovasjon Norge og landbrukskontorene når det gjelder hvor mye bistand og rådgiving produsentene av lokal mat og drikke får...».
– Det kan
virke som om hun snakker både om kravene til ordningene og hvordan produsentene
opplever kunnskap, kundehåndtering og rådgiving på kontorene, sier Silje Lesjø.
– Vi registrerer likevel at det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre, og det skal vi se nærmere på. Det er et mål for oss at vi skal tilby kundene det samme, uavhengig av hvor i landet de henvender seg til oss, understreker direktøren.
På Ledaal Gjertsens påstand at det er uklart for de lokale matprodusentene hva de kan få støtte til og ikke, samtidig som det er høye krav til egenandel, innovasjonsnivå og volum, svarer Lesjø:
I de ordningene det er snakk om her, har vi ingen bestemte krav til innovasjonsnivå. I vurderingen av disse sakene legger vi først og fremst vekt på markedspotensialet
Silje Lesjø, Innovasjon Norge
– I de ordningene det er snakk om her, har vi ingen bestemte krav til innovasjonsnivå. I vurderingen av disse sakene legger vi først og fremst vekt på markedspotensialet, understreker hun.
Silje Lesjø forklarer at de fleste bedriftene innenfor lokalmat søker Innovasjon Norge om vekstfinansiering.
Mer detaljert informasjon om ordningene, vekstfinansiering 1 og vekstfinansiering 2, kan du finne HER og HER.
– Vi er opptatt av å hjelpe bedriftene i ulike faser fra oppstart via utvikling til vekst, forsikrer direktøren for landbruk og Bionova og viser til at Innovasjon Norge har ulike tilbud til vekstbedrifter:
- Vekstsatsingen for landbruket, som består av Vekstfinansiering 1 og 2, er en tilskuddsordning for bedrifter med en betydelig vekstambisjon. For andre bedrifter har Innovasjon Norge de ordinære investerings- og bedriftsutviklingsmidlene.
En full oversikt over tilbudet finner du HER.
- Vekstgarantiordningen skal styrke tilgangen til bankfinansiering for innovative og/eller raskt voksende små og mellomstore bedrifter. Vekstgarantien er en supplerende sikkerhet for lån når bedriftene vurderes å ha betjeningsevne, men ikke kan stille nødvendige sikkerheter for å skaffe seg bankfinansiering. Innovasjon Norge garanterer for 75 prosent av bankenes tap på lånet. Dermed kan bankene finansiere bedrifter tidligere i livsløpet, sier Silje Lesjø.
Vi er opptatt av å hjelpe bedriftene i ulike faser fra oppstart via utvikling til vekst
Her finner du mer om ordningen.
Når det gjelder Ledaal Gjertsens etterlysning av flere relevante, digitale kurs til driftige lokalmatprodusenter, opplyser Lesjø at Innovasjon Norge har en rekke kurs som vil være relevante for lokalmat- og drikkeprodusenter – som blant annet hvordan etablere og bygge opp en bedrift, organisere for eksport og så videre.
– Vi utvider stadig med nye kurs. Så her vil vi forhåpentligvis kunne svare på hennes utfordring over tid, sier direktøren for landbruket og Bionova i Innovasjon Norge.