Toppsjef Hilde Talseth i Norsk Kylling er stolt over alle medarbeiderne i Norsk Kylling som hver dag utvikler selskapet.
Toppsjef Hilde Talseth i Norsk Kylling er stolt over utmerkelsen og roser medarbeiderne for sin sats hver dag for å utvikle selskapet.

Norsk Kylling AS kåret til årets Miljøfyrtårn

Rema 1000-eide Norsk Kylling AS er tildelt utmerkelsen årets Miljøfyrtårn 2024 for konsern og store virksomheter.

 – Med ambisiøse mål, konkrete tiltak og gjennomføringsevne har Norsk Kylling vist at endring er mulig, og gjort en reell forskjell for klima og samfunn. Norsk Kylling har virkelig demonstrert kontinuerlig forbedring og snudd en utfordrende drift til noe langt mer bærekraftig. De er blitt et fyrtårn innen sin bransje, framhever administrerende direktør Ann-Kristin Ytreberg i Stiftelsen Miljøfyrtårn i en pressemelding.

Imponerer og inspirerer

Årets Miljøfyrtårn er en nasjonal utmerkelse til selskap som går foran, og viser vei mot en grønnere og mer bærekraftig fremtid. 

Norsk Kylling ble miljøfyrtårnsertifisert i 2017 og har i de siste årene gjennomgått en imponerende snuoperasjon, fra tidligere utfordringer med drift og kvalitet, til å bli en internasjonalt anerkjent produsent av kylling.

I sin begrunnelse legger juryen vekt på at Norsk Kylling tenker bærekraft i alle ledd og har oppnådd mye i løpet av kort tid.

– Norsk Kylling tenker bærekraft i kjerneproduktet, i driften og overfor de ansatte, og har forbedret seg på alle tre områder. I tillegg er de en foregangsbedrift når det kommer til dyrevelferd, roser Ytreberg.

Stolt sjef

Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling, er stolt over utmerkelsen og at konsernets arbeid blir lagt merke til.

– Jeg er utrolig stolt av alt vi har fått til, og av innsatsen til alle de dyktige medarbeiderne i Norsk Kylling, som hver dag bidrar til at vi utvikler oss. Denne anerkjennelsen går til alle som har vært en del av oss de siste årene, og den motiverer oss til å få til enda mer, sier hun.

Talseth fremhever Reitan som eier, som uten tvil har vært avgjørende for alle endringene i selskapet, heter det videre i pressemeldingen.

– Endring krever vilje, ressurser og innsats. Vi har en eier som tar ansvar og lar oss investere i bærekraftig matproduksjon.

Hun forteller at ansvar, samarbeid og åpenhet har drevet selskapet fremover, og bidratt til bedre løsninger enn de først så for seg.

– Snuoperasjonen vår startet med en anerkjennelse av at det vi ikke kunne vise frem, måtte vi slutte med. Nå har vi dyrevelferd og kvalitet i verdensklasse, og vi er ledende på innovasjoner som reduserer klimautslippene våre.

Sterke resultater

Utmerkelsen årets Miljøfyrtårn er ingen hvilepute for Norsk Kylling, som fortsatt har ambisiøse mål for klimakuttene fremover. Innen 2030 skal selskapet kutte utslippene med 51 prosent.

Siden 2020 har Norsk Kylling klart å redusere andelen soya i fôret fra 20 til 8 prosent nå i oktober 2024. Selskapet har 13 pågående forskningsprosjekt som ser på kortreiste og bærekraftige proteinråvarer som kan produseres i Norge.

Talseth har stor tro på at selskapet skal nå målet sitt innen 2030, men kommer samtidig med en klar oppfordring:

– Norge har alle mulige forutsetninger for å øke egen selvforsyningsgrad, og bli en ledende eksportør av bærekraftige løsninger i matindustrien. Men da må vi sørge for bedre finansiering av oppskalering av de nye løsningene, og kanskje tenke litt nytt. På noen områder er regelverket en hindring, men vi ser også at risiko og finansiering gjør det krevende å få realisert de gode ideene.

Powered by Labrador CMS