– For kunder i Europa er vi spesielt attraktive fordi vi er den eneste som produserer i stor skala etter dyrevelferdsstandarden ECC, forteller Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS.
– For kunder i Europa er vi spesielt attraktive fordi vi er den eneste som produserer i stor skala etter dyrevelferdsstandarden ECC, forteller Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS.

2024 ga svarte regnskapstall

Overskudd for Rema-eide Norsk Kylling

19 millioner kroner etter skatt ble årsresultatet for Norsk Kylling AS i 2024. Matprodusenten, som er heleid av Rema 1000, er kjent for sin saktere voksende kylling. 

Publisert

Totalt omsatte Norsk Kylling AS for litt over 2,1 milliarder kroner i fjor – en økning på 18 prosent. Det ga et driftsresultat på 118 millioner kroner, noe som betyr en forbedring på 47 millioner fra 2023. 

Resultatet før skatt ble 24 millioner før skatt, og 18 etter. Tilsvarende tall for 2023 var røde: minus 19 og minus 15 millioner kroner.

– Resultatet for 2024 viser at anleggene og menneskene våre jobber godt, og at det lønner seg å satse på dyrevelferd, mener Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS.

Opplever økt etterspørsel

Selskapet opplever økt etterspørsel etter kylling som vokser saktere. Omsetningsveksten på 18 prosent gjelder både i Rema 1000 og i andre markeder, poengterer Norsk Kylling AS i en pressemelding.

 I løpet av året har selskapet fått et titalls nye kunder, i storhusholdning, fastfood, industrimarkedet og i utlandet.

– Det er ingen tvil om at forbrukeren stiller høyere krav til dyrevelferd og ansvarlig matproduksjon. For kunder i Europa er vi spesielt attraktive fordi vi er den eneste som produserer etter dyrevelferdsstandarden ECC i stor skala, understreker Talseth.

2024 er det første året på lenge uten store investeringer eller utbyggingsprosjekter for Norsk Kylling. I 2021 åpnet selskapet nytt slakteri og foredlingsanlegg på Orkanger. Året etter gikk selskapet over til den europeiske standarden ECC, og i 2023 åpnet de nytt rugeri på Støren. 

For tredje år på rad er Solvinge, som Norsk Kylling produserer for Rema 1000, kåret til Norges mest bærekraftige merkevare for kylling. 

Talseth er stolt av topprangeringen i Sustainable Brand Index. Hun mener at de som matprodusenter har et viktig ansvar for å produsere maten så ansvarlig som mulig, innen alt fra dyrevelferd, klimautslipp og helse.

Det er ingen tvil om at forbrukeren stiller høyere krav til dyrevelferd og ansvarlig matproduksjon.

Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS

Over halvparten av produktene som Norsk Kylling AS selger, er rene eller minimalt prosesserte råvarer. 

Kyllingbryst er fortsatt en stor favoritt, og det selskapet selger aller mest av, skriver Norsk Kylling AS videre.

Vellykket halal-produksjon

Begynnelsen av 2025 har også vært god. I januar startet Norsk Kylling produksjonen av sertifisert halalkylling. 

Etterspørselen har vært større enn selskapet har klart å levere, både i Rema 1000 og til andre kunder. Så langt i år selger rundt 450 Rema 1000-butikker over hele landet halalkylling, opplyser produsenten.

– Halalproduksjonen er en liten og adskilt produksjon, men den er likevel viktig. For oss gir den muligheter i et nytt marked, understreker Hilde Talseth. 

Powered by Labrador CMS