Nynke van Schaik fra Myrdal gård ysteri, her fotografert under den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin i 2023. Hun har deltatt flere ganger.

Evalueringen er klar

Norges deltakelse i Grüne Woche koster mer enn den smaker

«Deltakelsen er et kostbart virkemiddel for å styrke Norges omdømme som matnasjon. Våre funn indikerer at ressursbruken ikke står i forhold til utbyttet», heter det i rapporten med den megetsigende tittelen «Behov for ny meny».

Publisert Sist oppdatert

Staten og jordbruksorganisasjonene ble under jordbruksoppgjøret i fjor enige om en ekstern evaluering av Norges deltakelse i den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche – den tredje i sitt slag etter 2012 og 2017.

Internationale Grüne Woche (IGW) er én av verdens største messer for mat, landbruk og hagebruk. Hvert år i januar samles over 1.500 utstillere fra rundt 70 land i Berlin for å vise frem sine produkter og tjenester.

Økologisk24 har etterlyst evalueringen og fått rapporten tilsendt av Innovasjon Norge. I den analyseres utbyttet de norske deltakerne hadde av å være med på den grønne stormessen i den tyske hovedstaden, først og fremst lokalmatprodusenter. 

Og den vurderer om ressursbruken sto i forhold til de oppnådde resultatene.

Det er Oxford Research og  Samfunnsøkonomisk Analyse som står bak undersøkelsen, som ble laget på oppdrag fra Innovasjon Norge som organiserer den norske paviljongen i Berlin. 

Evalueringen ble gjennomført i perioden august 2024 til mars i år. 

Rapporten, som har fått navnet «Behov for ny meny», levner ingen tvil om hva som bør skje med Norges deltakelse framover: 

«Deltakelsen er et kostbart virkemiddel for å styrke Norges omdømme som matnasjon. Våre funn indikerer at ressursbruken ikke står i forhold til utbyttet.»

Slutt for norsk deltakelse?

Og her er noen av funnene:

  • manglende oppfølging av samarbeid etter messen
  • tilfeldig presseoppmerksomhet
  • indikasjon på at alternative nasjonale og regionale arenaer kan gi bedre resultater.

Kort sagt anbefaler Oxford Research og Samfunnsøkonomisk Analyse to ting:

  • enten en full tilbaketrekning fra Grüne Woche 
  • eller betydelige justeringer i deltakelsen. 

De to foreslår videre å styrke regionale matarenaer, øke samarbeidet med sektoren hotell, restaurant og catering, intensivere bruken av digitale kanaler og satse mer på nasjonale og regionale matfestivaler.

Eller sagt på en annen måte:

«På bakgrunn av evalueringen vurderer vi at ønskede resultater kan oppnås mer effektivt ved å redusere den nåværende ressursbruken på Grüne Woche betydelig. Ressursene kan i stedet rettes mot å styrke matregionene gjennom målrettede aktiviteter på regionalt nivå», heter det i evalueringen.

Rapporten over evalueringen finner du her.

Powered by Labrador CMS