Kolonihagen
Eksplosiv vekst for økologisk is på pinne
I uke 20 hadde Reitan Convenience en volumvekst på 126 prosent for ispinner fra Kolonihagen.
Reitangruppen har sitt egeneide øko-merke Kolonihagen. Mango-, sitron- og jordbær-ispinner fra Kolonihagen selges i både Narvesen og 7-Eleven.
– Hvordan er etterspørselen etter økologisk is?
– Nå er vi bortskjemt med å ha en ekstremt engasjert følgerskare, og fra disse ser vi helt klart en økning i forespørsler etter bedre alternativer innen småis , forteller salgs- og markedssjef Benedicte Felix i Kolonihagen.
- LES OGSÅ: Svært få som produserer norsk øko-is
– Dette handler ofte om at foreldrene ønsker bedre alternativer for barna, og dermed at de ønsker rene ingredienser og å unngå kunstige tilsetningsstoffer, kanskje fremfor at det er konkrete forespørsler om økologi, forklarer hun.
Men for Kolonihagen er økologi et minstekrav, og slik vil det alltid være, understreker salgs- og markedssjefen.
– Så det handler i bunn og grunn om å lage produkter som leverer på smak, men som også tar hensyn til de kravene vi vet blir viktigere og viktigere for forbrukerne. Og det mener vi helt klart vi har klart med småisene våre.
Selges i alle Rema-butikker som vil
De tre pinneisene kom på markedet våren 2023. De selges i alle Rema-butikker som ønsker det, og i alle 7-Eleven og Narvesen.
– Tall fra Reitan Convenience viser at vi i uke 20 hadde en volumvekst på 126 prosent i Narvesen og 7-Eleven, så det er ingen tvil om at det er flere og flere som ønsker å foreta et litt bedre valg også ved isdisken, fastslår Felix.
– Hva slags planer har dere for Kolonihagens økologiske is fremover?
– Det er ingen konkrete planer om utvidelse per i dag. Det viktigste for oss blir å fokusere på bedre distribusjon av eksisterende produkter, sånn at enda flere får mulighet til å spise litt bedre is. Men det er klart at denne typen salgstall viser at etterspørselen er der, så hvem vet om det ikke kommer flere gode ideer, sier Felix.