Nordmenn flest handler stort sett maten sin i én av disse kjedene.
Disse tre kjedene tar nesten rubbel og bit av det norske dagligvaremarkedet

Konkurransetilsynet ber om endring av importvernet

Nordmenn handler 95 prosent av maten sin hos disse tre dagligvarekjempene

Coop, Norgesgruppen og Rema dominerer dagligvaremarkedet, og de tar nye markedsandeler. Det går utover nærbutikkene og konkurransen i markedet.

Publisert

Konkurransetilsynet la før helga fram sin kartlegging av dagligvarebransjen for 2024.

Ifølge den har Norgesgruppen en markedsandel på 43,5 prosent, Coop 29,2 prosent, Rema 23,9 prosent og Bunnpris 3,3 prosent.

Nordmenn handler rundt 95 prosent av maten sin fra én av de tre store kjedene.

Dersom det skal bli bedre konkurranse i dagligvaremarkedet, må etableringshindringene ned, mener Konkurransetilsynet.

Ber om endring i importvernet

De peker særlig på importvernet som en hindring for bedre konkurranse.

Importvernet skal beskytte bøndene ved å utjevne kostnadsforskjellene mellom egen matproduksjon og produksjonen i de store eksportlandene. Men konsekvensen er at dette også skjermer leverandører og dagligvarekjeder mot konkurranse, ifølge Konkurransetilsynet.

De mener endringer i importvernet må utredes for å gjøre det lettere å etablere seg som konkurrent i det norske dagligvaremarkedet.

– Uten endringer i dette regelverket vil det være begrenset hvor store forandringer det er mulig å få til, heter det i rapporten.

Lavprisbutikkene til Coop, Norgesgruppen og Rema har alle økt omsetningen sin det siste året. Samlet utgjør økningen 4,8 prosentpoeng. 

Veksten har gått på bekostning av nærbutikker og butikker med et bredere utvalg, ifølge Konkurransetilsynet.

Blant dagligvarekonsernene har Rema økt mest de fem siste årene, mens Norgesgruppen har hatt den største nedgangen.

Dagligvarekjedenes markedsandeler har likevel vært stabile over tid, og det er snakk om små endringer fra år til år.

Kiwi størst blant lavpriskjedene

Det nasjonale dagligvaremarkedet består av omtrent 4.000 enkeltbutikker.

Lavpriskjedene dominerer markedet. Kiwi er fortsatt den største kjeden etter å ha passert Rema i 2023. Extra har hatt den største veksten blant lavpriskjedene, men det skyldes delvis at flere Prix-butikker er omgjort til Extra-butikker.

Det er store regionale forskjeller. Norgesgruppen er størst nasjonalt, men har lavere markedsandeler i Midt- og Nord-Norge. Der er Coop sterkere.

I de 50 minst folkerike kommunene i landet har Coop nesten halvparten av omsetningen, mens Rema har minst.

Powered by Labrador CMS