Under høstingen av honning børstes honningbier varsomt bort fra honningtavlen.

Matprat + Norsk  Birøkterlag = sant

Nytt samarbeid skal gi norsk honning et løft

Og øke etterspørselen etter norsk honning. Et naturlig, kortreist og smakfullt produkt med lange tradisjoner og stor betydning for økosystemet og matproduksjonen i Norge, mener Matprat og Norges Birøkterlag.

Publisert

Birøkternes samarbeid med MatPrat vil gi norsk honning betydelig økt oppmerksomhet og synlighet. Som spesialister på omdømmebygging og markedsføring av norskprodusert mat, vil MatPrat bruke denne kompetansen til å styrke norsk honning og andre bi-produkters status og posisjon hos norske forbrukere, understreker de nyslåtte samarbeidspartnerne i en pressemelding.

– Vi er stolte over å få muligheten til å jobbe med et så godt, norsk kvalitetsprodukt med så stort potensiale. Og ikke minst av å få møte og jobbe for og sammen med Norges Birøkterlag og alle de dyktige birøkterne som finnes over hele landet, fremhever Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat. 

Birøkt  – næring og hobby

Norges Birøkterlag har vært en viktig aktør i norsk birøkt i 140 år og arbeider for å fremme birøkt som næring og hobby, og for å øke bevisstheten om den viktige rollen honningbiene spiller i naturen gjennom pollinering.

Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat, og Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag, har stor tro på at samarbeidet vil sørge for at norsk honning vil bli mer ettertraktet.

– Vi i Norges Birøkterlag ønsker at alle skal få øynene opp for den fantastiske norske honningen. Sammen med MatPrat ser vi frem til stor oppmerksomhet spesielt for den rørte, smøremyke honningen. Sammen med MatPrat skal vi inspirere og invitere folk til et eventyr av matglede der honningen er dronningen, sier Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag.

Honning er et produkt av naturens overskudd som bidrar til økt matsikkerhet gjennom pollinering. Pollinering er avgjørende for økt kvantitet og kvalitet på frukt, bær og frø, noe som er essensielt for bærekraftig matproduksjon, skriver de to organisasjonene videre.

– Vi ser frem til å bruke vår kompetanse til å styrke norsk honnings posisjon i markedet. Og vise hvordan norske naturressurser og norsk matproduksjon henger sammen og skaper verdier for hele befolkningen, understreker Dag Henning Reksnes.

En merkenøytral markedsføringsordning av norsk honning vil kunne løfte verdiene.

Katrine Røed Meberg, Norges Birøkterlag

– Vi ser at den matfaglige formidlingen som MatPrat driver, treffer godt i de tusen kjøkken og munner og gleder oss til å få ulike honninger inkludert i mange gode oppskrifter, filmer og formidling, sier Katrine Røed Meberg i Norges Birøkterlag.

– Vi forventer målrettet innsats fra markedsteamet, og vet at vi har all grunn til å glede oss til bilder og inspirerende informasjon til alle som er opptatt av smak og naturlige norske råvarer, legger hun til.  

Noen har birøkt som sitt levebrød, og mange i jordbruket driver birøkt som en kjærkommen tilleggsproduksjon som fint passer sammen med andre husdyr og dyrking. 

For å øke lønnsomheten, og med det sikre fortsatt rekruttering til næringen, ønsker Norges Birøkterlag å bidra til økt etterspørsel etter honning, understreker generalsekretæren.

– En merkenøytral markedsføringsordning av norsk honning vil kunne løfte verdiene. For oss er MatPrat en viktig samarbeidspartner. Nå når arbeidet starter, får honningen nyte godt av MatPrats kompetanse, verktøy og kanaler, mener Katrine Røed Meberg.

Slik kan det se ut framover: honning som del av Matprats oppskrifter og anbefalinger. Bildet viser honningmarinade.
Powered by Labrador CMS