Salget av økologiske matvarer har tatt seg kraftig opp i Danmark i løpet av årets første halvår, etter en lengre periode med stagnasjon, viser tall som Økologisk Landsforening har lagt fram.

Øko-statistikk

Oppløftende salgsøkning for økologiske matvarer – i Danmark

Etter en periode med stagnerende omsetning er økologisk mat på vekstsporet igjen, i Danmark. I løpet av første halvår i år økte salget med 5 prosent i volum og 3,5 prosent i kroner og øre, viser ferske tall. 

Publisert Sist oppdatert

Økologisk Landsforening i Danmark har denne uken fått inn salgstall for økologiske matvarer av analysebyrået Kauza for årets første seks måneder. Statistikken viser en pen økning: 5 prosent, målt i mengde (volum) og 3,5 prosent, målt i verdi (kroner og øre), sammenlignet med salget i samme periode i 2023.

Dette er sterke tall, mener Økologisk Landsforening, særlig fordi økologisk matproduksjon er blitt utfordret av høy inflasjon de seneste årene. Stor generell prisøkning i landet har fått en del forbrukere i Danmark til å prioritere annerledes, altså velge vekk økomat. Det har ført til stagnasjon i de økologiske markedene i Norges naboland i sør.

Birgitte Jørgensen, markedssjef for detaljhandel i Økologisk Landsforening, mener at det er en god nyhet at omsetningen av økovarer øker igjen etter en periode med stagnerende salg. 

– Vi har sett små positive tegn over tid nå, men med en salgsøkning på 5 prosent i volum i løpet av første halvår, kan vi slå fast at økologien er tilbake på vekstsporet, sier hun til Økologisk24 og viser til den fallende inflasjonen i Danmark som har sørget for at mange øko-forbrukere er kommet tilbake.

Én av utfordringene nå er at det ikke finnes det samme store utvalget av økologiske alternativer i dagligvarebutikkene.

Birgitte Jørgensen, markedssjef detaljhandel i Økologisk Landsforening

Men alt er ikke fryd og gammen, sett med økobriller. Økologien i Danmark har nemlig ikke hatt de samme salgsratene som før krigen i Ukraina startet (24. februar 2022) hvor råvarekrise og prisøkning fikk noen forbrukere til å velge alternativer til økovarer, forteller markedssjefen.

– Én av utfordringene nå er at det ikke finnes det samme store utvalget av økologiske alternativer i dagligvarebutikkene. Derfor gjør vi en del ut av vår dialog med dagligvarekjedene og jobber hardt for å få flere økologiske matvarer i forskjellige prisklasser tilbake i hyllene, sier Birgitte Jørgensen.

Hensikten er å sikre at matbutikkene tilbyr både noe til dem som etterspør rimelige økologiske basisprodukter og dem som ønsker litt høyere kvalitet og et bredere utvalg. 

– Med en salgsøkning på 5 prosent i volum i løpet av første halvår, kan vi slå fast at økologien er tilbake på vekstsporet, sier Birgitte Jørgensen, markedssjef for detaljhandelen i Økologisk Landsforening.

Jørgensen forteller at Økologisk Landsforening arbeider med å «booste» økologiske matvarer ytterligere, og at landsforeningen tar sin del av ansvaret for at Danmark når regjeringens målsetning om å doble omsetningen av øko.

Vekst i denne størrelsesordningen kommer imidlertid ikke av seg selv, understreker hun.

– Oppgaven krever at det løftes i flokk og at alle tar en del av ansvaret, poengterer Birgitte Jørgensen og peker på politikere, dagligvarebransjen, grossister og forbrukere.

– Det er viktig at de prioriterer økologien slik at salget kan øke ytterligere i de neste månedene og årene  – til nytte for både rent drikkevann, dyrevelferd, natur og biomangfold, understreker hun.

Powered by Labrador CMS