Øko-statistikk
Oppløftende salgsøkning for økologiske matvarer – i Danmark
Etter en periode med stagnerende omsetning er økologisk mat på vekstsporet igjen, i Danmark. I løpet av første halvår i år økte salget med 5 prosent i volum og 3,5 prosent i kroner og øre, viser ferske tall.
Økologisk Landsforening i Danmark har denne uken fått inn salgstall for økologiske matvarer av analysebyrået Kauza for årets første seks måneder. Statistikken viser en pen økning: 5 prosent, målt i mengde (volum) og 3,5 prosent, målt i verdi (kroner og øre), sammenlignet med salget i samme periode i 2023.
Mer om økostatistikk
-
Kolonihagen er blitt med i Debio
-
– 10 prosent økologisk er et realistisk tall
-
Økologisk Norge svært fornøyd med at Bondelaget vil få realisert et nytt øko-mål
-
Bama solgte 6.300 tonn med norske epler i fjor. Kun 15 av dem var økologisk produsert i Norge
-
Landbruksdirektoratet lytter til kritikken og inviterer til dialog om øko-tall
-
Kolonihagen-topp om øko-statistikk: – Landbruksdirektoratet gjør ikke jobben sin
-
Hva er det som er så vanskelig med øko?
-
Økologisk Norge kritisk til direktoratets økostatistikk
Dette er sterke tall, mener Økologisk Landsforening, særlig fordi økologisk matproduksjon er blitt utfordret av høy inflasjon de seneste årene. Stor generell prisøkning i landet har fått en del forbrukere i Danmark til å prioritere annerledes, altså velge vekk økomat. Det har ført til stagnasjon i de økologiske markedene i Norges naboland i sør.
Birgitte Jørgensen, markedssjef for detaljhandel i Økologisk Landsforening, mener at det er en god nyhet at omsetningen av økovarer øker igjen etter en periode med stagnerende salg.
– Vi har sett små positive tegn over tid nå, men med en salgsøkning på 5 prosent i volum i løpet av første halvår, kan vi slå fast at økologien er tilbake på vekstsporet, sier hun til Økologisk24 og viser til den fallende inflasjonen i Danmark som har sørget for at mange øko-forbrukere er kommet tilbake.
Én av utfordringene nå er at det ikke finnes det samme store utvalget av økologiske alternativer i dagligvarebutikkene.
Birgitte Jørgensen, markedssjef detaljhandel i Økologisk Landsforening
Men alt er ikke fryd og gammen, sett med økobriller. Økologien i Danmark har nemlig ikke hatt de samme salgsratene som før krigen i Ukraina startet (24. februar 2022) hvor råvarekrise og prisøkning fikk noen forbrukere til å velge alternativer til økovarer, forteller markedssjefen.
– Én av utfordringene nå er at det ikke finnes det samme store utvalget av økologiske alternativer i dagligvarebutikkene. Derfor gjør vi en del ut av vår dialog med dagligvarekjedene og jobber hardt for å få flere økologiske matvarer i forskjellige prisklasser tilbake i hyllene, sier Birgitte Jørgensen.
Hensikten er å sikre at matbutikkene tilbyr både noe til dem som etterspør rimelige økologiske basisprodukter og dem som ønsker litt høyere kvalitet og et bredere utvalg.
Jørgensen forteller at Økologisk Landsforening arbeider med å «booste» økologiske matvarer ytterligere, og at landsforeningen tar sin del av ansvaret for at Danmark når regjeringens målsetning om å doble omsetningen av øko.
Vekst i denne størrelsesordningen kommer imidlertid ikke av seg selv, understreker hun.
– Oppgaven krever at det løftes i flokk og at alle tar en del av ansvaret, poengterer Birgitte Jørgensen og peker på politikere, dagligvarebransjen, grossister og forbrukere.
– Det er viktig at de prioriterer økologien slik at salget kan øke ytterligere i de neste månedene og årene – til nytte for både rent drikkevann, dyrevelferd, natur og biomangfold, understreker hun.