Økologisk Norge har lenge etterlyst tallfestede, nasjonale mål for offentlig innkjøp av økologisk mat til for eksempel statlige og kommunale kantiner. Grepet vil få fart på produksjon og omsetning, mener organisasjonen.

Landbruks- og matdepartementet med egen konferanse

Slik kan offentlige innkjøpere benytte seg av lokale produsenter av mat og drikke

Landbruks- og matdepartementet diskuterer hvordan det er praktisk mulig å bruke offentlige anskaffelser til å øke omsetningen av lokal mat og drikke. Her blir det konkret.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer som del av halvdagskonferansen «Hva skal vi spise i matnasjonen Norge?» tirsdag 18. mars, under årets Umami-messe i Lillestrøm. Det er departementet som inviterer. Mer om det nærmere slutten av artikkelen. 

For tiden foregår det mye som omhandler mat  – politisk. Både økologisk mat og lokal mat og drikke (som ikke kan skilles fra hverandre). 

Oppskriften for mer lokal mat og drikke

24. januar, dagen før den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche åpnet i Berlin, presenterte daværende landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) sin lenge bebudede «Oppskrift for mer lokalmat og lokal drikke»

Resultatet ble en veileder på 52 sider i hvilken det foreslås tiltak som skal gjøre det lettere for offentlige innkjøpere å handle mer mat og drikke lokalt

I veilederen omtales blant annet et pilotprosjekt «som kan bidra til å styrke mindre lokale mat- og drikkeprodusenters evne til å levere til det offentlige, gjennom etablerte regionale matnettverk». 

Det er Innovasjon Norge som holder i prosjektet, mens Mat og drikke fra Innlandet SA står for selve gjennomføringen i 2025. Innlandet SA er et samvirke som består av ti aktører innen landbruk, reiseliv og mat.

Økomålet like rundt hjørnet

En snau uke senere, 3. februar ble Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus enige om å innføre et nytt, nasjonalt måltall for økologisk matproduksjon og -omsetning. 

Her er et lite utdrag fra stortingspartienes avtale:

«Et produksjonsmål hvor 10 prosent av det totale jordbruksarealet skal være økologisk innen 2032, kombinert med virkemiddel som stimulerer til økt omsetning og etterspørsel av økologisk mat i markedet. 

Regjeringen skal i løpet av våren 2025, i «Nasjonal strategi for økologisk jordbruk», komme tilbake med fremlegg til hvordan man kan øke etterspørselen etter økologisk mat gjennom ulike konkrete tiltak som tilrettelegger for økt etterspørsel både fra private og det offentlige. 

Det skal blant annet vurderes om det er tiltak i Danmark og Sverige som kan benyttes i Norge. Det skal være et særlig fokus på at norsk økologisk produksjon skal kunne møte økt etterspørsel.»

Stortingsmeldingen som både omhandler prinsippene for tallgrunnlaget til årets jordbruksforhandlinger og forslaget til nytt øko-mål, ligger for tiden i næringskomiteen til behandling. Det er åpnet for skriftlige innspill ut dagen 11. mars.

I tillegg ventes altså den nevnte nasjonale strategien for økologisk jordbruk som mange håper også vil inneholde en slags «marsjordre» for offentlige innkjøp av lokal mat og drikke.  

Dessuten har regjeringen nedsatt et ekspertutvalg. Det har fått i oppdrag å utrede framtidens matsystemer der både folkehelse, klima, natur og landbruks-, havbruks-, fiskeri- og matpolitikk sees i sammenheng. 

Utredningen skal leveres innen 1. november 2026.

Tips om innkjøp av lokal mat og drikke

Men tilbake til halvdagskonferansen 18. mars under Umami-messen i Lillestrøm. Overordnet tema er altså hva vi skal spise i matnasjonen Norge, men fokuset ligger også på offentlig anskaffelse av mat og drikke. Lokal mat og drikke, altså.

I invitasjonen lover Landbruks- og matdepartementet å gi konkret og nyttig  innsikt i hvordan det vil bli praktisk mulig for offentlige innkjøpere å bidra til økt verdiskapning ved bruk av lokale matprodusenter. 

Både Pernilla Fischerström fra Västra Götalands län i Sverige, Kari Kleivset i Agder fylkeskommune og Ole Jørgen Drilen Bruun-Lie fra Holmestrand kommune kommer til å fortelle om sine erfaringer med offentlig innkjøp av lokal mat og drikke.

Under konferansen skal det også rettes fokus på måltidsglede, spesielt blant eldre.

Powered by Labrador CMS