Norges Bondelag vil jobbe for at et måltall for norsk økoproduksjon igjen blir vedtatt.

Styrevedtak

Bondelaget vil at 10 prosent av all norsk matproduksjon skal være økologisk

Norsk Bondelag har vedtatt å jobbe for et tallfestet økomål i norsk matproduksjon. – Når vi skal jobbe for at ti prosent skal være økologisk, innebærer det en satsing, understreket 1. nestleder Bodhild Fjelltveit etter styrets vedtak. Offentlig innkjøp skal bli et sentral verktøy for å løfte øko.

Publisert Sist oppdatert

Vedtaket gir en form for marsjordre for å jobbe politisk slik at kravet om øko-produksjon på 10 prosent av totalen blir en realitet.

– Det er viktig med økologisk produksjon. Økologisk matproduksjon har miljøverdi som i seg selv er verdifull, og har en selvsagt plass når vi skal bli mer selvforsynt, poengterer Bodhild Fjelltveit på bondelagets nettsider.

For å nå dette målet, må det flere gode krefter til. Dette er ikke noe Bondelaget kan gjøre alene.

Bodil Fjelltveit, Norges Bondelag

I et større intervju med Økologisk24 i juli tenkte Bjørn Gimming, lederen av Norges Bondelaget, litt høyt rundt økologisk matproduksjon, og et eventuelt måltall. Hvordan det kunne se ut, og hva det bør inneholde.

– Skal man sette et økomål, så må man vite hva formålet med dette målet er, og hvordan man har tenkt å nå det, understreket han. 

Gimming la til at han ikke er fremmed for et økomål, men «da må det gjøres på en måte som gavner norsk produksjon slik at vi ikke ender opp med at økomålet blir en måte å øke økologisk import på».

Målet for produksjon må ses i sammenheng med etterspørsel og mulighet for en økonomisk bærekraftig verdikjede, skriver Norges Bondelaget videre på sine nettsider. 

Bodhild Fjelltveit er 1. nestleder i Norges Bondelag.

I dag er litt over fire prosent av arealet økologisk drevet. Økologisk melk har for tiden en markedsandel for melk på vel 3 prosent og egg på rundt 7 prosent. Andelene for kjøtt, frukt og grønt er betydelig lavere. 

– Det er viktig at målet er realistisk å få til, samtidig som det skal være et mål å strekke seg etter. Markedsmuligheter, og at det er et landsdekkende mål, er avgjørende for oss, fremhever Bodhild Fjelltveit og legger til at Bondelagets fanesak om landbruk over hele landet også gjelder det økologisk.

Bondelaget understreker at dette ikke skal bli et sololøp. 

– For å nå dette målet, må det flere gode krefter til. Dette er ikke noe Bondelaget kan gjøre alene. Vi ønsker derfor å invitere alle som ønsker mer økologisk produksjon og mat, til å jobbe sammen, sier Fjelltveit, og sikter til både resten av landbruks-Norge, myndighetene, dagligvarekjeder og innkjøpere i offentlig sektor.

Norges Bondelag skriver at det skal jobbe for økt innkjøp av norske økologiske produkter i offentlig sektor. Dagligvarekjedene har også for økologiske matvarer stor påvirkning på hva som blir tilgjengelig for forbrukerne gjennom distribusjon og markedsføring, fremhever Fjelltveit. 

Derfor er samarbeid i hele verdikjeden for mat avgjørende for å gjøre norske, økologiske varer tilgjengelig i butikkene, mener hun. Merkostnadene i varekjeden må så langt som mulig dekkes gjennom en høyere pris på produktene, mener bondelaget.

Norges Bondelag vil øke selvforsyningsgraden også på økologisk ved å produsere det markedet etterspør.

– Vi trenger mer kunnskap om markedsmuligheter og -behov for en økonomisk bærekraftig verdikjede som også legger til rette for foredling, understreker Bodhild Fjelltveit.

Dagligvarekjedene har også for økologiske matvarer stor påvirkning på hva som blir tilgjengelig for forbrukerne gjennom distribusjon og markedsføring

Bodil Fjelltveit, 1. nestleder Norges Bondelag

Bondelaget viser til at det «innen utgangen av året skal regjeringens nasjonale strategi for økologisk jordbruk revideres». Den skal sette retningen for økologisk produksjon frem mot 2030. 

Flere har tatt til orde for et tallfestet mål for økologisk matproduksjon og -forbruk, skriver organisasjonen videre og viser til evalueringsrapporten til Oxford Research,  «Gode intensjoner – lite handling»

Den ble lagt fram i november i fjor. 

Norges Bondelags nye næringspolitiske program for perioden 2024 til 2028 slår fast at organisasjonen vil «arbeide for at det settes et tallfestet mål for økologisk produksjon i Norge». 

Nå har altså styret tallfestet dette målet til ti prosent. Selv om det ikke er mange vekstsesonger igjen fram til 2030, vil bondelaget jobbe for et tallfestet mål også i den nasjonale strategien.

Myndighetene hadde fram til 2018 et mål om 15 prosent økologisk produksjon. Med dagens produksjon på rundt fire prosent, er Norges Bondelags mål fortsatt ambisiøst, men mer realistisk å nå, mener organisasjonen.

    Bedre markedsmuligheter for norske landbruksvarer er et mål også for økologiske varer, understreker Norges Bondelag. Organisasjonen vil videreutvikle økologisk landbruk på grunn av spydspissfunksjonen i matproduksjonen, og for å dekke den etterspørselen norske forbrukere har for økologiske matvarer. 

    «Spydspissfunksjonen til økologisk landbruk forutsetter derfor at økologisk landbruk må være til stede i hele landet», fremhever bondelaget.

Viktige punkter på veien til 10 prosent økologisk produksjon

    Slik mener Norges Bondelag at 10-prosent-målet for økologisk matproduksjon i Norge kan nås:

  • Produksjon av økologiske varer det er etterspørsel etter må prioriteres først, her følger vi i år opp økologisk kornproduksjon i partssammensatt arbeidsgruppe på korn.
  • Mer økologisk i det offentlige. Offentlige innkjøp kan være et verktøy for økt etterspørsel etter norsk økologisk vare.
  • Mer kunnskap om betalingsvillighet og merkostnader i verdikjeden for økologiske produkter, og myndighetenes arbeid med å bedre statistikkgrunnlaget er på overtid – vi trenger det nå!
  • Hele verdikjeden må ta ansvar. Bondelaget kan bidra til samordning langs verdikjeden, blant annet i prosjekter som «Det store grøntløftet», men her må flere løfte sammen.
  • Legge bedre til rette for de økologiske matprodusentene og for dem som vil legge om – gjennom Norsk Landbruksrådgivning (NLR) og Norsk senter for økologisk landbruks kunnskapsspredning og rådgivningstilbud og ved å ivareta norske økoprodusenters behov og interesser ved nye krav og nytt regelverk fra EU.
  • Det må være et mål at så mye som mulig av det som produseres økologisk blir omsatt som økologisk vare.
Powered by Labrador CMS