Stiftelsen Norsk Mat med ferske omsetningstall
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
Norsk lokal mat og drikke er i vinden som aldri før. I 2023/2024 er det blitt solgt varer for nesten 12,3 milliarder kroner – en økning på over 1,3 milliarder siden 2022/2023. Også salgsvolumet har gått opp.
I januar i år økte Støre-regjeringen sitt omsetningsmål for lokalmat og -drikke til 25 milliarder kroner innen 2035. Det fordi det forrige målet på 10 milliarder kroner innen 2025 allerede var nådd ett år før fristen.
I dag presenterte Stiftelsen Norsk Mat rykende fersk statistikk for 2023/2024. Den er laget i samarbeid med Reiler Consulting og viser en total salgsverdi 12,27 milliarder kroner. Til sammenligning så lå omsetningen på 10,93 milliarder i 2022/2023 og 9,98 milliarder kroner i 2021/2022.
En pen økning over flere år, med andre ord. Med 12,3 milliarder kroner er lokalmatnæringen allerede halvveis på veien til målet om 25 milliarder kroner i omsetning innen 2035.
Relaterte artikler
-
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
-
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
-
Regionale landbrukspriser til Ingers gårdsmat og Strømmen Gård
-
Nytt nettsted gir nyttig hjelp til alle som produserer lokal mat og drikke
-
Offentlige innkjøp hindrer lokal bærekraft
-
Bedriftsutviklingspris til Apal Sideri
-
Holli Mølle belønnet med lokalmatpris for satsingen «Redd matkornet»
-
Vegansk sjømatrestaurant med høy øko-andel på topp i Kristiansand
-
90 lokale mat- og drikkeprodusenter med det beste Jordbruks-Norge har å by på
For å lette forståelsen, så definerer Stiftelsen Norsk Mat lokalmat og -drikke som «mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie».
Statistikken skiller mellom omsetningen i dagligvarehandelen og den i storhusholdningsmarkedet og gjennom direktesalg. Med storhusholdningsmarked menes restauranter, hoteller og kantiner på for eksempel sykehus, skoler og alders- og sykehjem.
I norsk dagligvarehandel ble det solgt lokale mat- og drikkevarer for like under 6 milliarder kroner – 5,99 milliarder for å være helt nøyaktig. Det betyr en vekst på 11,2 prosent siden 2023, eller 600 millioner kroner. I fjor har omsetningen av lokal mat og drikke på 5,39 milliarder, opp fra 5,26 milliarder kroner i 2022.
Øker også i volum
Men det er ikke bare salgsverdien som har økt. Det samme har volumet, altså antallet solgte enheter.
I 2023/2024 var det 108 millioner, en økning på 7,5 prosent siden 2023 hvor det ble registrert solgt 100 millioner enheter. 100 millioner betød en nedgang, sammenlignet med 2022 hvor det ble solgt 105 millioner varer.
Det eneste målet på volum, på tvers av ulike varegrupper, er antall solgte enheter, presiserer Reiler Consulting i den ferske statistikken. Det er en indikasjon på volumutviklingen over tid, i og med at samme metode brukes.
Mens dagligvarehandelen altså sto for 5,99 milliarder av totalsalget i år, er salgsverdien av lokalmat og -drikke i storhusholdninger og ved direktesalg faktisk større. Den lå på 6,27 milliarder kroner – en vekst på hele 13,2 prosent fra 2022/2023 hvor salgsverdien utgjorde 5,54 milliarder.
Året før det igjen var den på 4,71 milliarder. Det betyr en jevn og pen økning på en relativ kort periode også her.
Ifølge statistikken fordeler de snaue 6,3 milliarder kroner seg slik:
- 725 millioner kroner i omsetning via direktesalg
- 3,42 milliarder i omsetning av lokalmat i storhusholdning
- 2,11 milliarder i omsetning av lokalt øl i storhusholdning
Også den fylkesvise omsetningen har vært imponerende i 2023/2024 (fylkesinndeling fra 2023). Med unntak av Vestfold og Telemark, hvor det ble notert en nedgang i salgsverdi på 17,5 millioner kroner, har det vært økning «over hele fjøla».
På vårparten slo regjeringen fast at det nye omsetningsmålet også skal bidra til flere lokalmatprodusenter og produsentmiljøer over hele landet, og legge til rette for et generasjonsskifte i næringene.
Da er det kanskje verdt å peke særlig på salgstallene for lokalmat og -drikke i landets to nordligste fylker – Troms og Finnmark og Nordland. I førstnevnte økte salgsverdien med hele 14,7 prosent til 398 millioner kroner, mens lokalprodusentene i Nordland kan vise til en oppgang på 9,4 prosent til 329 millioner kroner, sammenlignet med perioden 2022/2023.
Her er oversikten over den fylkesvise salgsverdien av lokalmat og -drikke i 2023/2024, sammenlignet med perioden 2022/2023:
- Oslo: 729 millioner kroner (+7,1 prosent)
- Viken: 1,17 milliarder kroner (+9,7 prosent)
- Innlandet: 522 millioner (+8,6 prosent)
- Vestfold og Telemark: 397 millioner (-17,5 prosent)
- Agder: 274 millioner (+12,9 prosent)
- Rogaland: 495 millioner (+11,5 prosent)
- Vestland: 762 millioner (+14,1 prosent)
- Møre og Romsdal: 340 millioner (+12,9 prosent)
- Trøndelag: 569 millioner (+7,1 prosent)
- Nordland: 329 millioner (+9,4 prosent)
- Troms og Finnmark: 398 millioner (+14,7 prosent).