Innovasjon Norges skaleringsprogram for landbruksbedrifter
Lokalmatprodusenter klare for vekst – både her hjemme og i utlandet
Innovasjon Norge lanserte i januar et skaleringsprogram for landbruksbedrifter som har potensial til vekst. Det første «kullet» er allerede godt i gang. Blant dem økologiske Gardsbrenneriet i Nordfjord.
Skaleringsprogrammet, som ble lansert under den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche 2024 i Berlin, er et kompetansetilbud som skal hjelpe norske bedrifter til å nå målene sine.
Bakgrunnen for satsingen er regjeringens oppgraderte mål om en omsetning av lokal mat og drikke til 25 milliarder kroner innen 2035.
Skaleringsprogrammet retter seg mot produsenter av lokal mat og drikke som har en omsetning på fem millioner kroner, og en ambisjon om 50 prosent vekst innen tre år. Det passer både for dem med nasjonale og dem med internasjonale vekstambisjoner, understreker Landbruks- og matdepartementet i en pressemelding.
Programmet varer i tre til fem måneder og inkluderer både én-til-én-møte med rådgivere og felles samlinger.
Også økoprodusenter
Nylig møttes de åtte deltakende bedriftene til den siste fellessamlingen i departementet. Her er deltakerne:
Gardsbrenneriet, Ystepikene, ARV – Arctic Rinte og vilt, Tveter Gård/Den Sorte Havre, Jentene på Tunet, Osteverkstedet, Kringler Gjestegård (ny spritproduksjon) og ASK Spekehus.
Mer om lokal mat og drikke
-
Ønskeliste til jul – fra Bondens marked til landbruksminister Geir Pollestad
-
Bondens marked lanserer gavekort
-
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
-
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
-
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
-
Regionale landbrukspriser til Ingers gårdsmat og Strømmen Gård
-
Nytt nettsted gir nyttig hjelp til alle som produserer lokal mat og drikke
-
Offentlige innkjøp hindrer lokal bærekraft
-
Bedriftsutviklingspris til Apal Sideri
Gardsbrenneriet i Nordfjord har en økologisk eplehage som teller nærmere 4.000 tre, fordelt på rundt 20 eplesorter. Alt som blir dyrket av eple og rabarbra blir presset og videreforedlet til drikkevarer. Produktporteføljen er blitt stadig utvidet og inneholder nå et vidt spenner av ulike alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer.
Både Arctic Rinte og vilt i Mo i Rana og Kringler Gjestegård på Maura er nysgjerrige på eksport til Tyskland, og har sammen med innovasjonsrådgiverne sine hatt møte med Innovasjon Norge i Tyskland.
Den Sorte Havre på Våler ble etablert som merkevare i 2019 og stiftet av ekteparet Ingunn og Johan Anstensrud på Tveter Gård.
Alle produktene er basert på svarthavre, en type urkorn som er blitt dyrket i Norge siden før vikingtiden, utradert på 1800-tallet og hentet tilbake av ekteparet.
Osteverkstedet i Lillesand lager italiensk-inspirert oster som mozarella og burrata fra norske råvarer, som konkurrerer med import.
ASK Spekehus på Jevnaker ønsker å bygge merkevare og konkurrere i dagligvare på smak, kvalitet og håndverkpreg.
Ystepikene på Varhaug lager ost på egen melkeproduksjon. De tenker stort og ønsker å øke omsetningen sin fra 9 til nærmere 50 millioner kroner.
Jentene på Tunet i Selbu er det ekteparet Iris og Eivind Aune som driver. De lager premium sjokoladeprodukt og oversetter for nærmere 40 millioner kroner per år, hovedsakelig gjennom Norgesgruppens butikker.
Eksport og vekst innen dagligvare
Bedriftene har nå kommet godt i gang med å realisere vekstambisjonene sine, som både dreier seg om eksport og vekst innen dagligvare, skriver departementet videre.
De har blant annet fokusert på å finne ut hvilken endring som kan gi størst effekt på skalering. Hver enkelt bedrift har nå definert sitt satsingsområde og lagt en konkret plan for videre vekst, melder Landbruks- og matdepartementet.