Grüne Woche i Berlin
Norsk økomat-kvartett viser seg fram for et internasjonalt publikum
I år er det rundt 70 matprodusenter og reiselivsbedrifter, kokker og lærlinger fra Norge-Norge og Fjord-Norge som skal vise for et internasjonalt publikum hva Norge har å by på. Blant dem fire øko-bedrifter.
Den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche, Europas desidert største, gå i år av stabelen fra 17. til 26. januar. Den norske paviljongen er igjen plassert i hall nummer 160 på det enorme messeområdet i den tyske hovedstaden.
Storarrangementet oppfattes som en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien.
Norge har deltatt i godt over 30 år. I år skal den norske deltakelsen igjen evalueres. Leveringsfrist for den eksterne undersøkelsen var opprinnelig 20. januar, men evalueringen er utsatt og ventes først i løpet av februar, opplyser Innovasjon Norge på forespørsel fra Økologisk24.
Relaterte artikler
-
Pollestad legger fram etterlengtet oppskrift for mer lokal mat og drikke
-
Trendy med fet og økologisk melk
-
Økologiske Hørte gård én av tre finalister til nasjonal landbrukspris
-
Ønskeliste til jul – fra Bondens marked til landbruksminister Geir Pollestad
-
Bondens marked lanserer gavekort
-
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
-
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
-
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
-
Regionale landbrukspriser til Ingers gårdsmat og Strømmen Gård
I år er det altså mat- og reiselivsregionene Nord-Norge og Fjord-Norge som skal representere Norge i Berlin, 35 bedrifter fra Nord-Norge og 34 fra Fjord-Norge.
Dette er øko-kvartetten
Blant de rundt 70 norske mat- og reiselivsaktørene er det fire øko-produsenter, to fra Nord-Norge og to fra Fjord-Norge:
- Nordlysmat fra Alta
- Beiarmat fra Trones i Beiarn (Tollå)
- Nordre Solend gård fra Manger i Vestland fylke
- Heimtun Økologisk Gardsmat fra Sande i Sunnfjord.
Landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) tar med seg en næringslivsdelegasjon, bestående av sentrale aktører innen matproduksjon og reiseliv. De inviteres til dialogmøte og fagseminar 16. og 17. januar.
Oppskrift for mer lokalmat og -drikke
Som Økologisk24 har skrevet tidligere, skal Pollestad presentere «Oppskrift for mer lokalmat og -drikke» som bransjen har ventet på en stund.
Oppskriftens konkrete oppfølging, altså hvordan det nye omsetningsmålet på 25 milliarder kroner kan nås innen 2035, og hva som skal til, diskuteres under dialogmøtet i Det nordiske ambassadekomplekset i Berlin.
Dagen før det braker, 16. januar, avsløres endelig hvem som belønnes med Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2024 som Innovasjon Norge står bak. Tre regionale vinnere venter i spenning.
Én av dem er «økologiske» Hørte gård, grønnsaksprodusenten fra Sylling ved Tyrifjorden som allerede har sikret seg den regionale prisen for Buskerud.
Det er Landbruks- og matdepartementet som står bak den norske deltakelsen på Grüne Woche, sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin. Deltakelsen i den grønne uka er et ledd i å bygge Norge som matnasjon og skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv.
«Denne møteplassen har utviklet seg til en viktig og nyttig arena for å bygge nettverk og bidra med konkrete innspill til regjeringens arbeid på mat- og reiselivssektoren», poengterer departementet.
Snart blir det kjent hva evalueringen av den norske deltakelsen sier.
17. januar skal Geir Pollestad åpne den norske paviljongen før han leder fagseminaret «Nordiske perspektiver på lokalmat: mat, kultur og samarbeid».
Dagen etter deltar han i det årlige internasjonale landbruksmøtet Global Forum for food and agriculture (GFFA) hvor landbruksministre fra hele verden møtes. Utgangspunktet for diskusjonene er temaet «Farming a Sustainable Bioeconomy», opplyser landbruks- og matdepartementet.